همشهری آنلاین: جلسه مشترکی بین مجمع نمایندگان تهران مجلس شورای اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد

به منظور بررسی مسایل شهر تهران و تبادل نظر برای چگونگی اجرا و استمرار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح این کلانشهر، جلسه مشترکی بین مجمع نمایندگان تهران مجلس شورای اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در این دیدار و نشست مشترک، نمایندگان تهران با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از سوی مدیریت شهری، به بیان نظرات و پیشنهادات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

ضرورت احداث دروازه‌های هنری و اسلامی در ورودی‌های تهران

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی نماینده مردم تهران در این دیدار گفت: شهر تهران چهار ورودی دارد ولی از کجا باید فهمید که اینجا یک شهر و پایتخت اسلامی با پیشینه فرهنگی و هنری است. از این رو ضرورت دارد که مراکز و یا دروازه‌های هنری و اسلامی در ورودی‌های شهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف همچون گسترش فرهنگ کتابخوانی، ساماندهی مساجد‌، جمع آوری متکدیان و... در سال‌های اخیر توسط شهرداری تهران انجام شده است افزود: احداث نمازخانه و کتابفروشی در پارک‌ها، توسعه توزیع کتاب در اتوبوس‌ها، آموزش پرسنل شهرداری و خانواده‌های آنان، ارتباط بیشتر با مساجد و حسینیه‌ها (7هزار حسینیه و هزار و هفتصد مسجد تهران) و استفاده از ظرفیت آنها، فرهنگ‌سازی بین شهروندان برای کمک نکردن به متکدیان و برخورد قاطع با تکدی‌گری در خیابان‌ها و اماکن عمومی شهر از جمله مواردی است که تا کنون به آن توجه جدی شده و باید همچنان ادامه یابد و به برخی از آنها توجه بیشتری شود.

اجرای پروژه  «شهر سالم» در وسعت محلات تهران کار بزرگی است

سید علی رضا مرندی دیگر نماینده مردم تهران و عضو کمسیون بهداشت مجلس نیز در این نشست گفت: اینکه شهرداری فعالیت‌های پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده، کار درستی است و توجه به «شهر سالم» از سوی مدیریت شهری و ارائه و برگزاری برنامه‌های مختلف در این زمینه، اقدام بزرگی است که هم اکنون در حال انجام است.

وی افزود: آنچه مهم است اینکه در کنار توجه به سلامت جسمی و روانی، به سلامت اجتماعی نیز توجه شود چرا که اگر فعالیت‌های ما در زمینه سلامت، زیر بنایی نباشد، کار پزشکی به تنهایی مشکلات جامعه را حل نمی‌کند.

مرندی توجه به دهک‌های پایین اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ادغام برنامه‌های نهادهای مختلف و شهرداری برای تحقق مدیریت واحد شهری، آموزش خانواده‌ها، توجه بیشتر به مردم حاشیه‌نشین و مد نظر قرار دادن مطالبات شهری بانوان را از جمله مواردی دانست که به رغم توجه مدیریت شهری به آنها، باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

اگر مدیریت شهری نیاز به قانون دارد ما آماده‌ایم

فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود انسجام و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گفت: باید در زمینه سازماندهی کودکان فرار و خیابان‌، تکدی‌گری، بی‌خانمان‌ها و... وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه نیاز به تعریف شرح وظایف و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مسئول احساس می‌شود به طوری که بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)‌، شهرداری و... کاملا مشخص گردد و اگر شهرداری هم در زمینه‌های مختلف نیاز به مصوبه قانونی دارد ما آماده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در ساماندهی افراد بی‌خانمان و فاقد سرپناه خواستار توجه بیشتر به این افراد شد و تاکید کرد باید دقت شود افراد بیمار و سالم در کنار یکدیگر نگهداری نشوند و اگر دستگاهی هم در این زمینه مسئولیت دارد به وظیفه خود عمل کند.

برخی ها می‌خواهند فعالیت‌های شهرداری را کم رنگ نشان دهند

اسدالله بادامچیان نیز با اشاره به خدمات و تلاش‌های گسترده مدیریت شهری به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: برخی عناصر و میکرب‌ها وارد کار شما می‌شوند تا فعالیت‌های شما را ضایع کنند و یا از آنها بهره‌برداری مناسبی نشود . بنابراین باید برخی آسیب‌ها به طور کامل ریشه کن شود تا بهانه‌ای باقی نماند.

وی افزود: تعدادی مراکز خدمات رسانی در شهر هستند که شاید نتوان آنها راحذف کرد ولی می‌توان با ارائه طرحی جامع، مسئولیت‌های واحد یا مشخصی برای آنها تعریف کرد.

مصوبه مدیریت واحد شهری باید زنده شود

مهندس احمد نوریان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز در این نشست با دعوت از مجمع نمایندگان تهران مجلس شورای اسلامی برای پیش قدم شدن در شکل‌گیری مدیریت واحد شهری گفت: از آنجا که این موضوع دارای مصوبه قانونی است، ضرورت دارد که برای تحقق و زنده کردن  آن تلاش شود تا یک مرجع مشخص در زمینه مسایل شهر پاسخگو باشد و تکلیف موازی کاری‌ها را مشخص کند.

وی افزود: هر چند هم اکنون مدیریت واحد شهری وجود ندارد اما با گذشت22 ماه از شکل‌گیری حوزه اجتماعی در شهرداری تهران، سعی شده تمام امور مربوط به فعالیت‌های آموزشی، کارآفرینی، سلامت و کنترل آسیب‌ها در کلانشهر تهران با دعوت به همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی به صورت هماهنگ و بدون موازی کاری انجام شود اما همکاری سازمانهای مسئول در هر حوزه به دلیل وجود خلاهای قانونی کافی نبوده و در مواردی شانه خالی می‌کنند.

نوریان با تاکید بر ضرورت مبنا بودن مصوبات و تصمیمات شورای شهر تهران گفت: تمام فعالیت‌ها و گزارش‌های ما مستند به قوانین شهرداری و شورای شهر بوده و هست و از زاویه مدیریت شهری به موضوعات می‌پردازیم و اگر در مواقعی بدون هماهنگی با نهادهای دیگر کاری انجام می‌دهیم به خاطر این است که زیانی متوجه جامعه نشود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در ادامه به تشریح عملکرد سه ساله این معاونت در زمینه مهار، کنترل  و کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه سلامت اجتماعی در محلات، آموزش و مشارکت‌های اجتماعی  و... پرداخت و گفت: به طور مثال توسعه محله‌ای از آن رو در تهران مد نظر قرار گرفت که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر بسیار کم رنگ بود و بیشتر به کالبد شهر توجه شده بود البته توجه داشته‌ایم که توسعه محله‌ای زیرساخت‌هایی را می‌طلبد و فعالیت‌ها باید بومی‌سازی شده و با فرهنگ جامعه هم‌خوانی داشته باشد،  بنابراین راه‌اندازی زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی از جمله خانه‌های سلامت و اسباب بازی، مراکز کارآفرینی، مهارت آموزی، سراهای محله، سینماها، خانه‌های فرهنگ، مراکز آموزشی و ... در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه همیشه سایه مسایل سیاسی  بر روی مسایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.. سنگینی  می‌کند، گفت: در موضوعات شهری و به ویژه فرهنگی و اجتماعی که با منافع عمومی شهروندان مرتبط است، باید فراملی و فراجناحی عمل شود چرا که مصالح نظام بر منافع افراد ارجحیت دارد.

وی در خاتمه ضمن تقدیر از مجمع نمایندگان تهران به دلیل توجه جدی‌شان به مسایل شهر و شهروندان، خواستار ادامه نشست‌های مشترک و ارائه راهکارهای قانونی برای رفع کمبودها و نیازهای کلان شهر تهران شد و تاکید کرد: با توجه به نبود وقت کافی برای ارائه گزارش کامل از فعالیت‌های اجتماعی و همچنین اقدامات سازمان فرهنگی و هنری، عملکرد بخش‌های باقی مانده در نشست بعدی به اطلاع نمایندگان خواهد رسید

کد خبر 69575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز